Doki przeładunkowe

Doki przeładunkowe w pigułce

Doki przeładunkowe to bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów wyposażenia nowoczesnych magazynów, składów a także hal  logistycznych. Stanowisko przeładunkowe, bo takim mianem możemy określić dok przeładunkowy grupa kilku urządzeń, dzięki którym możliwe jest przemieszczenie towarów pomiędzy pojazdem dostawczym a magazynem za pomocą wózka jezdniowego (tzw. widłowego) lub ręcznego paleciaka.

Jak zbudowane są doki przeładunkowe

Doki przeładunkowe składają się z rampy przeładunkowej, fartucha uszczelniającego, bramy przemysłowej a także kurtyny PCV, odbojników gumowych i metalowych naprowadzaczy kół. Dodatkowym wyposażeniem doków są lampy oświetleniowe czy  też lampy sygnalizacyjne.

Rampa przeładunkowa

Rampa przeładunkowa to najważniejszy element doku przeładunkowego. Łączy on powierzchnię magazynu z tylna częścią skrzyni ładunkowej pojazdu. Niweluje ewentualne nierówności poziomów, które występują bardzo często. Dlaczego? Otóż nie ma jednoznacznie ustalonej wysokości rampowej, która wymuszała by jednakową wysokość wszystkich ramp. Dlatego też tak często zdarza się, że wysokość naczepy ciężarówki nie jest identyczna z wysokością rampy. Rampa przeładunkowa to ruchomy pomost, po którym swobodnie mogą być przewożone ciężkie ładunki. Coraz częściej spotyka się hydrauliczne doki przeładunkowe, gdzie za wyrównanie poziomów odpowiada system hydrauliczny. Z uwagi na wysoką wydajność zaczyna on wypierać z rynku mechaniczne systemy rampowe.

Uniwersalna wysokość rampowa

Wysokość rampowa to nic innego jak wysokość rampy przeładunkowej mierzona od poziomu podjazdu dla ciężarówek do powierzchni posadzki w magazynie. , Teoretycznie wartość ta powinna wynosić tyle samo co wysokość ładowni pojazdu dostawczego. W praktyce jednak wymiary te nie są równe. Istnieje wiele typów pojazdów ciężarowych, które charakteryzują się różnymi wymiarami skrzyń załadunkowych i różnymi wysokościami podwozia. Co w praktyce zmusza projektantów do uwzględniania w projekcie miejsca na mechaniczne bądź hydrauliczne rampy przeładunkowe, które niwelują różnice poziomów powierzchni.

Śluza uszczelniająca

Śluza uszczelniająca lub innymi słowy fartuch uszczelniający to osłona przed warunkami atmosferycznymi. Zamontowane na konstrukcji stalowej foliowe fartuchy przylegają do skrzyni pojazdu dając osłonę pracownikom przeładowującym towar, przed opadami atmosferycznymi, i wiatrem. Niestety śluza spełnia swoje zadanie tylko wtedy, gdy wysokość posadzki magazynu zbliżona jest do  wysokości podłogi pojazdu. W innych przypadkach uszczelnienie nie spełnia swojej funkcji a funkcje termoizolacyjną pełnia wówczas kurtyny paskowe.

Dok przeładunkowy z czarną bramą przemysłową

Kurtyny paskowe

Kurtyny paskowe to montowane w bramie  doków przeładunkowych przegrody z foliowych pasów PCV. W przypadku nieszczelnej śluzy zapewnią one dodatkową izolacje termiczna magazynu. Chronią ponadto wnętrze przed przenikaniem wilgoci, opadów atmosferycznych, dymem, oparami i insektami. Ponadto są przejrzyste i przepuszczają taką samą ilość światła co szyby ze szkła, dzięki czemu nie zaciemniają obszaru przeładunku. Jednak ich najważniejszą zaleta jest możliwość swobodnego przejeżdżania wózkiem widłowym i każdym innym pojazdem. Pasy kurtyny pod naporem siły rozsuwają się a następnie samoczynnie wracają na miejsce. Stosowanie kurtyn paskowych pozwala obniżyć koszty związane z ogrzewaniem magazynu o 50%.

Brama przemysłowa

Brama przemysłowa pełni funkcję szczelnego zamknięcia magazynu. Jednak kiedy jest zamknięta przeładunek towarów jest niemożliwy. Dlatego na czas załadunku lub rozładunku otwiera się ją rozszczepiając magazyn. I tu rolę izolatorów przejmują kurtyny przemysłowe wraz ze śluzą uszczelniającą czyli niezbędne elementy każdego doku przeładunkowego.

Naprowadzacze dokowe

Naprowadzacze kół to stalowe lub aluminiowe odbojnice przytwierdzone na stałe do podłoża podjazdu. Pozwalają kierowcy w krótkim czasie,  bezpiecznie i precyzyjnie podjechać do doku przeładunkowego, bez obaw, że uszkodzeniu ulegnie konstrukcja śluzy dokowej czy też tył skrzyni ładunkowej auta. Wśród odbojnic stalowych lub inaczej rurowych rozróżniamy odbojnice słupowe, proste, barierki techniczne, paletowe i wiszące. Wszystkie z nich znajdują zastosowanie w logistyce do ochrony życia i zdrowia ludzkiego a także mienia i prawidłowej organizacji pracy.

Odboje gumowe

Odboje gumowe zwane też rampowymi dzięki sprężystej gumie, z której są wykonane amortyzują ewentualne uderzenie tyłem samochodu w rampę. Chronią tym samym przed uszkodzeniem nie tylko rampę ale też pojazd ciężarowy dokujący przy bramie.

Doki przeładunkowe – korzyści

Doki przeładunkowe pozwalają przede wszystkim na zabezpieczenie towaru przed działaniem warunków atmosferycznych. Pozwalają ponadto na obniżenie kosztów energii cieplnej potrzebnej do utrzymania w magazynie zadanej temperatury. Kolejną zaletą doków przeładunkowych jest możliwość obsłużenia różnego typu aut dostawczych w stosunkowo krótkim czasie. Dodatkowo chronią wnętrze magazynu przed dostępem osób niepowołanych i znacznie przyczyniają się do poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy kierowców, magazynierów i operatorów wózków widłowych.

Doki przeładunkowe z fartuchami uszczelniającymi
Posted in Brak kategorii.